Založ si blog

Život začína pri 3 000 otáčkach

Pri 3 000 otáčkach sa všetko zmení. Motor sa prebudí, auto vystrelí dopredu, prevodovka radí rýchlo a hladko. 3 000 otáčok, vtedy sa auto naplno prejaví. Cítiš To okolo teba a pýta sa ťa Tú otázku. Jedinú otázku, na ktorej skutočne záleží. Toto je To zaznávané HTP?

Kým som prešiel Karpaty padla tma. Do hotela mám ešte 200 km a diaľnicu stále nevidno. Rumuni jazdia radi a rýchlo, no tu sa nepochopiteľne vlečú v kolóne 70-kou. Poznám limity svojho auta, tak zbytočne nepredbieham. Predo mnou je asi 10 áut. Oproti stále niečo ide, navyše v tme sa mi horšie odhaduje vzdialenosť a rýchlosť áut v protismere.

Takže sa vlečiem ďalej, až kým sa neukáže dlhšia rovinka a voľný priestor na nej. Tentoraz neváham. Radím trojku, plyn na polke a začínam predbiehať. Motor sa prebudí, auto vystrelí dopredu, prevodovka radí rýchlo a hladko. Kým sa dostanem na začiatok kolóny, už mám opäť zaradenú päťku a 120 km/h na tachometri. Bolo to jednoduchšie, ako som si myslel. Radšej zvoľním tempo, nemám chuť platiť pokutu. Mimochodom, vedeli ste, že aj v Rumunsku sa mimo obce môže 100 km/h?

Internetové diskusie sú plné hrdinov, ktorých rodinné auto má minimálne oturbený 6-valec, či veľkoobjemovú atmosféru. A na predbehnutie Fabie HTP, idúcej maximálnou povolenou rýchlosťou (čiže 100 km/h tachometrových), podraďujú o 2 stupne. Lenže ja nie som Carroll Shelby a nemám Cobru 427. Mám obyčajnú Fabiu Combi 1.2 HTP. Pri bežnom predbiehaní mimo obce sa ani neobťažujem podraďovaním, pružnosť motora je dostatočná.

Asi by som mal predstaviť svoje auto. Ide o prvú generáciu Fabie po facelifte, motor má objem 1 198 cm3, 12 ventilov, výkon 47 kW pri 5400 ot./min. a krútiaci moment 112 Nm pri 3000 ot./min. Čísla, ktoré nikoho neohromia. Zlé jazyky tvrdia, že je to osekaný 4-valec, ale v skutočnosti ide o polovičný 6-valec. Na pol plynu ide ako raketa (ak má dostatočné otáčky), čo mi potvrdil aj servisák, čo sa o auto stará (inak fanúšik BMW). Samozrejme, je to len polovičný 6-valec, takže je zbytočné dupať viac, rýchlejšie nepôjde. Spotrebou a dynamikou sa vyrovná služobnému Hyundai i30, ktorý má 98 kW turbodieslových. Fabia sa nestratí ani na diaľnici, hoci na diaľničnú rýchlosť nebola stavaná. Preto nepoznám ani reálnu maximálnu rýchlosť. Dlhodobá spotreba je na úrovni 5,5 l na 100 km, čo zodpovedá dojazdu 700 – 800 km, no teoreticky by sa dalo urobiť na jednu nádrž aj 1 000 km.

Aj keď moja Fabia jazdí dobre (lepšie jazdí, ako vyzerá), u vodičov väčších a silnejších áut vyvoláva nutkanie za každú cenu predbehnúť. Teda pokiaľ si ma nepomýlia s policajným autom (v roku 2019!). Prípad za všetky zo Slovinska. Čakala ma dlhá cesta po diaľnici, preto som šiel na hranici MPR. V jednom tiahlom stúpaní som pred tunelom dobehol biele SUV značky Škoda. V tuneli je obmedzená rýchlosť, ale s využitím tolerancie tachometra som dané SUV začal pomaly predbiehať. Za tunelom som sa chcel zaradiť naspäť do pravého pruhu, ale ego majiteľa SUV mu velilo zrýchľovať a nepustiť ma. Vzdal to až pri rýchlosti 150 km/h. Len pripomínam, že šlo o tiahle stúpanie od úrovne mora. Potom som už radšej zvoľnil a šiel pohodových 120 – 130 km/h, nech neprovokujem ego iných vodičov. Pritom ja vždy uvoľním plyn, keď ma niekto predbieha pri tabuli koniec obce. Samozrejme s výnimkou áut, ktoré majú zjavne 3-cifernú hodnotu výkonu, tie moju spoluprácu nepotrebujú.

A aké je posolstvo tohto článku? Nehaňte HTP, aj tento motor si zaslúži miesto na slnku a dokáže poskytnúť dostatok zábavy. Netlačte sa zbytočne dopredu, ak naozaj nechcete ísť rýchlejšie. Nie je hanba ísť na Fabiou HTP. Ani sa mi netlačte na zadok, naozaj nemeriam rýchlosť. Začínajúci vodiči sa nemusia báť tohto auta. Naučia sa jazdiť s polovičným 6-valcom bez obavy o výšku škody na vlastnom aute a neskôr môžu prejsť na novšie a silnejšie auto.

PS: Ešte malá poznámka k full LED svetlám. Aj tie najhoršie nastavené xenóny sú nič oproti LED svetlám. Ísť oproti sa ešte dá, ale ísť v noci pred moderným autom strednej triedy, či SUV je peklo. Kto vymyslí automatické stmievanie vonkajších spätných zrkadiel pre staršie a lacnejšie autá, bude boháč.

Ako som v saune šťastie našiel

23.05.2021

V normálnych časoch do sauny chodím rád a často, posledný rok však môžem o saunovaní len snívať. Kedysi som striedal menšie pokojné sauny s väčšími, dnes preferujem tie rušnejšie. Z pohľadu introverta – som v spoločnosti, aj nie som a môžem si spočívať vo svojich kruhoch. A ako bonus, niekedy sa pošťastia oku lahodiace dámy. Inokedy ani nie, ale vždy je [...]

Z morskej peny zrodená

09.11.2019

Ležím si na pláži a snívam. Nachádzam sa na brehu Čierneho mora v nemenovanom meste B. Nie je to žiadna Barcelona, ani Benátky, ale aj mesto B stáva príjemným miestom na pobyt. Pokrok je vďaka eurofondom viditeľný aj mimo centra, nedá sa to porovnať so stavom pred 20 rokmi. Takže si ležím na pláži. Po ubytovaní v hoteli som si prešiel centrum mesta, pozrel čo je nové a [...]

Andrej Danko, upratovanie Dúbravky,

Danko upratuje Dúbravku. Zaplatil pokutu tisíc eur a chce ukázať dôkaz o vylomenom zube

26.04.2024 09:26, aktualizované: 09:41

Danko sa zaviazal zametať Dúbravku potom ako v januári zdemoloval semafor a z miesta činu ušiel. Nájsť sa ho podarilo podľa olejovej škrvny.

Abrams, Ukrajina

Americké tanky Abrams nestačia na ruské drony, Ukrajina ich stiahla z boja

26.04.2024 07:37

Ukrajina už prišla o päť tankov Abrams M1A1.

France Macron

ONLINE: Európa poslala Kyjevu miliardy, dieru po USA to nezacelilo. Grécko nedá Ukrajine svoje Patrioty

26.04.2024 06:25, aktualizované: 09:48

Od leta 2023 európske príspevky na pomoc Ukrajine trvalo prevyšovali tie od Spojených štátov.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Ficove reči o mieri vyvracia samotné Rusko. Trump môže byť v boji proti Putinovi tvrdší ako Biden, tvrdí generál Macko

26.04.2024 06:05

Peniaze na muníciu nepodporujú vojnu, ale prežitie Ukrajiny, hovorí generál Pavel Macko.

Jozef Očkin

Neber život príliš vážne, živý sa z neho nedostaneš.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 4964x
Priemerná čítanosť článkov: 1655x

Autor blogu

Kategórie