Život začína pri 3 000 otáčkach

4. januára 2020, Jozef Očkin, Technika

Pri 3 000 otáčkach sa všetko zmení. Motor sa prebudí, auto vystrelí dopredu, prevodovka radí rýchlo a hladko. 3 000 otáčok, vtedy sa auto naplno prejaví. Cítiš To okolo teba a pýta sa ťa Tú otázku. Jedinú otázku, na ktorej skutočne záleží. Toto je To zaznávané HTP?

Kým som prešiel Karpaty padla tma. Do hotela mám ešte 200 km a diaľnicu stále nevidno. Rumuni jazdia radi a rýchlo, no tu sa nepochopiteľne vlečú v kolóne 70-kou. Poznám limity svojho auta, tak zbytočne nepredbieham. Predo mnou je asi 10 áut. Oproti stále niečo ide, navyše v tme sa mi horšie odhaduje vzdialenosť a rýchlosť áut v protismere.

Takže sa vlečiem ďalej, až kým sa neukáže dlhšia rovinka a voľný priestor na nej. Tentoraz neváham. Radím trojku, plyn na polke a začínam predbiehať. Motor sa prebudí, auto vystrelí dopredu, prevodovka radí rýchlo a hladko. Kým sa dostanem na začiatok kolóny, už mám opäť zaradenú päťku a 120 km/h na tachometri. Bolo to jednoduchšie, ako som si myslel. Radšej zvoľním tempo, nemám chuť platiť pokutu. Mimochodom, vedeli ste, že aj v Rumunsku sa mimo obce môže 100 km/h?

Internetové diskusie sú plné hrdinov, ktorých rodinné auto má minimálne oturbený 6-valec, či veľkoobjemovú atmosféru. A na predbehnutie Fabie HTP, idúcej maximálnou povolenou rýchlosťou (čiže 100 km/h tachometrových), podraďujú o 2 stupne. Lenže ja nie som Carroll Shelby a nemám Cobru 427. Mám obyčajnú Fabiu Combi 1.2 HTP. Pri bežnom predbiehaní mimo obce sa ani neobťažujem podraďovaním, pružnosť motora je dostatočná.

Asi by som mal predstaviť svoje auto. Ide o prvú generáciu Fabie po facelifte, motor má objem 1 198 cm3, 12 ventilov, výkon 47 kW pri 5400 ot./min. a krútiaci moment 112 Nm pri 3000 ot./min. Čísla, ktoré nikoho neohromia. Zlé jazyky tvrdia, že je to osekaný 4-valec, ale v skutočnosti ide o polovičný 6-valec. Na pol plynu ide ako raketa (ak má dostatočné otáčky), čo mi potvrdil aj servisák, čo sa o auto stará (inak fanúšik BMW). Samozrejme, je to len polovičný 6-valec, takže je zbytočné dupať viac, rýchlejšie nepôjde. Spotrebou a dynamikou sa vyrovná služobnému Hyundai i30, ktorý má 98 kW turbodieslových. Fabia sa nestratí ani na diaľnici, hoci na diaľničnú rýchlosť nebola stavaná. Preto nepoznám ani reálnu maximálnu rýchlosť. Dlhodobá spotreba je na úrovni 5,5 l na 100 km, čo zodpovedá dojazdu 700 – 800 km, no teoreticky by sa dalo urobiť na jednu nádrž aj 1 000 km.

Aj keď moja Fabia jazdí dobre (lepšie jazdí, ako vyzerá), u vodičov väčších a silnejších áut vyvoláva nutkanie za každú cenu predbehnúť. Teda pokiaľ si ma nepomýlia s policajným autom (v roku 2019!). Prípad za všetky zo Slovinska. Čakala ma dlhá cesta po diaľnici, preto som šiel na hranici MPR. V jednom tiahlom stúpaní som pred tunelom dobehol biele SUV značky Škoda. V tuneli je obmedzená rýchlosť, ale s využitím tolerancie tachometra som dané SUV začal pomaly predbiehať. Za tunelom som sa chcel zaradiť naspäť do pravého pruhu, ale ego majiteľa SUV mu velilo zrýchľovať a nepustiť ma. Vzdal to až pri rýchlosti 150 km/h. Len pripomínam, že šlo o tiahle stúpanie od úrovne mora. Potom som už radšej zvoľnil a šiel pohodových 120 – 130 km/h, nech neprovokujem ego iných vodičov. Pritom ja vždy uvoľním plyn, keď ma niekto predbieha pri tabuli koniec obce. Samozrejme s výnimkou áut, ktoré majú zjavne 3-cifernú hodnotu výkonu, tie moju spoluprácu nepotrebujú.

A aké je posolstvo tohto článku? Nehaňte HTP, aj tento motor si zaslúži miesto na slnku a dokáže poskytnúť dostatok zábavy. Netlačte sa zbytočne dopredu, ak naozaj nechcete ísť rýchlejšie. Nie je hanba ísť na Fabiou HTP. Ani sa mi netlačte na zadok, naozaj nemeriam rýchlosť. Začínajúci vodiči sa nemusia báť tohto auta. Naučia sa jazdiť s polovičným 6-valcom bez obavy o výšku škody na vlastnom aute a neskôr môžu prejsť na novšie a silnejšie auto.

PS: Ešte malá poznámka k full LED svetlám. Aj tie najhoršie nastavené xenóny sú nič oproti LED svetlám. Ísť oproti sa ešte dá, ale ísť v noci pred moderným autom strednej triedy, či SUV je peklo. Kto vymyslí automatické stmievanie vonkajších spätných zrkadiel pre staršie a lacnejšie autá, bude boháč.